[TR] Tivoli Gardens 24 juli

Moderator: Benelux Team

Post Reply
Meint Zwama
Teeny Weeny Coaster
Coaster Count: 320

[TR] Tivoli Gardens 24 juli

Post by Meint Zwama » Tue Aug 19, 2014 4:20 pm

Kopenhagen, velen zullen daarbij denken aan populaire bestemmingen als De Kleine Zeemeermin en de Nyhavn. Ik, als pretparkfan, dacht echter eerder aan de twee parken die Kopenhagen te bieden heeft, Tivoli Gardens en Dyrehavsbakken.

Vandaag was eerstgenoemde aan de beurt. Na wat parkeerproblemen in de vorm van een dakkoffer, een maximale hoogte en daarna achteruit rijden bij een helling op terug een smoordrukke weg op vonden we een mooie plekje naast de grootste achtbaan van Tivoli Gardens, Dæmonen. Je begrijpt wel dat we voor deze plek de hoofdprijs betaalden, maar aangezien we allang blij waren dat we een plekje hadden gevonden gingen we er maar voor.

Iets voor elf sloten we aan in een lange rij voor de zijingang, die even later in een mooi tempo doorliep. Pa, zoon en dochters kochten een wristband (die van pa was de caissière vergeten aan te slaan kwam we later achter, die was dus gratis), ma ging voor de sfeer en kocht alleen een entreekaartje.

Aangezien zoonlief de achtbaangek is mocht hij de eerste attractie kiezen. Dit was geen achtbaan. Dit was Vertigo. Wat doet deze attractie? Moeilijk uit te leggen. Het karretje, een vliegtuigje, draait wat rondjes, draait nog meer rondjes, pakt wat tempo en uiteindelijk heb je een extreme rit met zo’n 5G. Niet te min dus! Waarom deze als eerst? Per ritje kunnen er 4 personen in een vliegtuigje. Er zijn twee vliegtuigjes en dat geeft een capaciteit van 8 personen per paar minuten. Niet veel dus. Gelukkig stond er nu nog geen rij. Het was nu zelfs nog zo rustig, dat de operator vlak voordat het ritje voorbij was naar mij gebaarde of ik nog een keer wilde. Ik stak mijn duim op en gebaarde dat hij door mocht blijven draaien, en dat gebeurde. Eerst had ik een ritje vooruit gekregen en nu kreeg ik een achteruit. Na dit ritje had ik eerst wel genoeg G’s gevoeld en ging ik verder. Eerste positieve ervaring in Tivoli dus. Een geweldige attractie met chill personeel. Niet moeilijk doen over nog en ritje en ook nog een gesprekje beginnen. Ze waren tevens op de hoogte van de rouw in Nederland (MH17).

Image

De G’s vliegen er vanaf! :D

De operator van Vertigo gaf als tip nog mee dat Dæmonen net open was gegaan en dat ik hem nu zonder enige wachttijd zou kunnen doen. Deze tip was juist. We kwamen aan in een leeg station en besloten te wachten voor front, wat de beste ervaring geeft bij een Floorless Coaster. Ik kan zeggen dat Dæmonen een leuk baantje is. Tuurlijk, hij is niet hoog, hij is niet de soepelste, hij is niet spectaculair, maar het is helemaal geen slechte baan. Dæmonen biedt een prima, soepel, genietbaar ritje. Niet heel lang, maar zeker genietbaar. Prima baantje om mee te beginnen.

Image

Fotogeniek baan!

Image

Maar een schoonmaakbeurtje zou niet verkeerd zijn.

Na nog een ritje backseat, waar ik de baan beter vond dan voor (beetje airtime!) kwam ik Themeparkers tegen. Martijn (pampie) en Jacqueline waren vandaag ook in Tivoli Gardens. Wat is de wereld toch klein. Na even een kort praatje gemaakt te hebben was de volgende baan aan de beurt. Karavanen. Een Tivoli Small. Wat zal ik er over zeggen? Behalve dat dit baantje maarliefst een stuk of 6/7 rondjes deed was een geen bijzonder baantje, een meepakkertje, niet bijzonder dus. Komt heel misschien wel omdat ik ver buiten de doelgroep val. :P

Image

Onride!

Ook de Monsoon kreeg een ritje aangezien hij toch naast Karavanen stond. Monsoon is een Inverted Flying Carpet. Weer eens iets anders dan anders. Na een veel te lange in-en-uitlaadtijd konden we plaatsnemen. Helemaal aan de buitenkant. Geconcludeerd kon worden dat dit een prima attractie is, leuk om even mee te pakken, maar hij is verder niet heel bijzonder. Wel leuk zijn het beetje airtime en de sproeiers die je steeds net niet raken echter.

Image

Ligt er prima bij, net zoals de meeste attracties in Tivoli.

We namen de toeristische route door het stukje tuin en kwamen uiteindelijk uit bij de Rutschebanen. Hier was de rij vol, maar dankzij de enorme capaciteit bleek dit slechts een kwartiertje te zijn. Naast de goede capaciteit mocht ook de rit zich goed noemen. Tuurlijk, met de absolute wereldtop doet hij niet mee, maar de soepelheid en de airtime zorgen er toch voor dat dit een heel lekker baantje is. Leve de brakeman trouwens! Wat een helden, gewoon een beetje zwaaien naar elkaar, zonnebrilletje op, in relaxhouding zitten. Je kunt zien dat dit gewoon routine voor hun is. Hoe gewoon het voor hen ook mag zijn, zij maken de rit goed. Zet je hier normale remmen op dan krijg je een prutrit zoals die stapel brandhout verderop in Dyrehavsbakken.

Image

Prachtig park, Tivoli.

Image

Ook Kapitein Haak had blijkbaar zin in een dagje Tivoli.

Image

Waarom poortjes geld uitgeven aan poortjes?

Image

Ik weet niet hoe het voor de verbouwing was, maar Rutschebanen ligt er prachtig bij.

De volgende attractie was Minen, een rondvaartbootjeshooter (als dat een woord is). Laat ik eerst maar beginnen te zeggen dat het thema niet verkeerd was. Beetje kinderachtig misschien aangezien er een of andere kinderserie in verwerkt was, maar het kan minder. Verder vond ik het maar een ding van niks. Het was voor mij onduidelijk hoe ik de shooter nou goed liet schieten, door wat willekeurigs te doen maakte hij soms een geluidje, en hoe goed ik ook richtte, niet een keer raakte ik een doel. Je kunt ook niet zien waar je richt. Misschien heb ik gewoon een verkeerd pistool in handen gehad, maar ondanks dat het thema wel aardig was vond ik het een ding van niks. Volgende graag!

Image

Hier stond tevens een van de langere wachtrijen van het park.

Image

Ziet er leuker uit dan het is.

En die volgende werd de laatste achtbaan, de Odin Expressen. Een powered van Mack. De rij stond ver buiten de officiële rij, maar het liep lekker door. Na een kwartiertje kon ik plaatsnemen. Allereerst even een complimentje aan het personeel. Ze doen leuk tegen de gasten, delen high fives uit, kijken steeds vriendelijk en dat dan nog extra tegen kleine kindjes. Geweldig personeel! En dan verder naar de rit. Die was prima. Tuurlijk, van een powered hoef je geen extreme ritjes vol met G’s en airtime te verwachten, maar vaak zijn het prima familiebaantjes. Zo ook deze. Gewoon een prima baantje wat mooi ingepast is in de ruimte, gauw ga je omhoog en suis je wat over paden en daken. Prima baantje.

Image

Hij suist een stuk of 3 keer over het station heen.

Image

Ze waren vergeten waarvoor de poortjes dienden, het station werd vaak gewoon leeg gelaten.

Ook het funhouse kwam aan de beurt, terwijl we op zoek waren naar wat eten. Mooi ingebouwd in de lege ruimtes van de berg waarin Rutschebanen zich bevindt. Hier vind je alle klassieke elementen van een funhouse terug. Bewegende trappen, draaiende tonnen, glijbanen, noem maar op. Prima funhouse met voor mij een wat minder afloop. Ik was die ene sukkel die dacht een rondje in de draaiende ton te maken. Toen ik net over de helft was viel ik echter. Hierbij was mijn elleboog een beetje open gegaan en kreeg ik wat last van mijn Achillespees. Au, maar het had minder kunnen aflopen. Niet weer dus! Dom, dom, dom!

Image

Gezellig straatje!

Image

Je zou hem zo overslaan als je niet wist dat’ie er was.

Hierna deden we even 1,5 uur rustig aan. Even wat gegeten, in het gras gelegen, beetje rondgekeken. In zo’n park kan dat. Hierna werd het tijd voor de skyflyer, Himmbelskibet. Ik had slechte verhalen gehoord over de operations en de rij was bijna vol, maar mijn zusjes wilden graag, dus we gingen maar in de rij staan. Een halfuur tot 45 minuten later waren we aan de beurt. Eerst moesten we alles wat in onze zakken zat in een vakje doen. Ook de Birkenstocks van mijn zusjes moesten uit. Die zitten vrij stevig om je voet, maargoed, we hadden geen zin in gezeur, dus ze gingen maar uit. Ondertussen kregen we instructies over van alles en nog wat. Daarna kwamen de mensen die hem aan het berijden waren weer beneden en mochten ze naar de vakjes toe. Nadat er meerdere keren gevraagd was of iedereen zijn spul het gepakt mochten ze de attractie verlaten. Toen mochten wij het perron op. Iedereen kreeg een uitgebreide visual scan op eventueel aanwezige dingen in de zakken. Daarna controle en uiteindelijk een ritje. Manman, wat een controle hier. Dat je geen dingen naar beneden wilt zien vallen snap ik, maar dit is echt heel zwaar overdreven. Jammer hoor, maar de attractie zelf was wel goed. Mooi uitzicht en een lekker briesje.

Image

Ook de wachtrij gaat gelijk de Himmel in, over de breakdance heen.

Image

Blijven fotogenieke attracties.

Meint Zwama
Teeny Weeny Coaster
Coaster Count: 320

Re: [TR] Tivoli Gardens 24 juli

Post by Meint Zwama » Tue Aug 19, 2014 4:20 pm

Nu wilde ik een van de nieuwe attracties doen in een gerenoveerd gedeelte van het park, een Zamperla Air Race. Hier stond echter een grote zigzag helemaal vol. Laat dan maar, geen zin om een uur te wachten. We gingen door naar Den Flyvende Kuffert, een darkride langs allemaal sprookjes. Hier hadden zo’n Carnaval Festival systeem, waar het aantal karretjes aan een stuk doorgaat. Wel met aardig wat ruimte ertussen, maar het ging lekker snel door. De darkride was niet heel bijzonder, maar altijd leuk om even mee te pakken. Hij staat er immers toch.

Image

Wist van tevoren niet eens wat het was, maar de rij was niet lang, dus aansluiten maar!

Image

Schaalmodel van de karretjes waarin je het grote avontuur beleeft.

Na deze attractie hebben we geen nieuwe attracties meer gedaan. We hebben een beetje rondgelopen, op het grote grasveld gezeten, nog een paar ritjes op Dæmonen en Rutschebanen gedaan en uiteindelijk hebben we het park om ongeveer half 10 verlaten.

Image

Ook hier meerdere ritjes op gemaakt. Gewoon, omdat het kan.

Image

Waarom dit ding twee treinen heeft weet ik ook niet, de tweede trein staat alweer op de remmen terwijl de mensen in de eerste trein amper zijn uitgestapt.

Image

Genoeg natuur hier in Tivoli.

Image

Herstelde glorie.

Image

Optredens, maar niet vandaag.

Image

Op een ander podium wel een optreden, maar rapmuziek is niet helemaal mijn ding.

Image

Even een brakeman op de foto gezet. Zit erbij alsof hij op de bus wacht. :D

Image

Nog meer mooie mooiigheid in Tivoli.

Image

En de ingang, of uitgang in dit geval.

Tivoli Gardens is een park waar je van moet houden. Er staan geen grote spectaculaire achtbanen, het is geen groot park, je kunt je geen complete dag vermaken, maar het heeft wel sfeer, een prima attractieaanbod, vriendelijk personeel en vele plekjes waar je lekker kunt zitten of liggen en relaxen. Dat is ook wat het park goed maakt. Dat is wat je van het park moet verwachten. Echte attractiehunters zullen hier enigszins teleurgesteld weg komen als ze dit niet verwachten. Echte sfeergenieters zullen hier genieten. Ikzelf hoor tot die eerste groep maar wist wat ik kon verwachten. Daarom heb ik ook een geweldige dag gehad in Tivoli. Ik raad een bezoekje dan ook zeker aan. Zal ik er ooit terugkomen? Vast wel, maar dat zal denk ik een tijdje duren aangezien het park voor mij als attractiehunter niet datgene heeft waarvoor ik maar al te graag terug komen, een echt goede achtbaan of attractie.

Post Reply